måndag 6 februari 2012

Crash boom bang...

Väl hemkommen från en intensiv och mycket lyckad jobbresa till Finland, är jag väldigt tacksam för att jag slapp vara med om det ni ser i klippet nedan... På väg ner till Åbo igår var vädret bitvis ungefär lika risigt som på filmen, men tack och lov befann jag mig på en vägsträcka med väldigt lite trafik. Filmen är mycket amatörmässig, men kolla gärna ändå... ungefär 1:10 in i klippet ser man vad som egentligen hände i fredags på en motorväg utanför Helsingfors. Ni som bor här på svenska sidan, tänk er detta på vägsträckan mellan Stockholm och Uppsala mitt i rusningstid. När allt var över hade mer än 100 bilar krockat, och sammanlagt kring 200 bilar var inblandade i plåtkrockar när man räknar med även övriga vägsträckor runt huvudstaden. Tack och lov att ingen behövde sätta livet till!!!


Kan inte låta bli att visa även detta. Det var nästan en neverending story... Samma vägsträcka, lite senare samma dag... Hörde i bilradion när ett polisbefäl berättade om en föredömlig busschaufför som hade kunnat väja för masskrocken, men såg i backspegeln att han hade ett tungt fordon bakom sig som inte skulle hinna stanna,  och valde att lägga sin buss emellan för att hindra att långtradaren skulle krossa de framförvarande personbilarna. Vilken vardagshjälte! Vi har troligen den chauffören att tacka för att det hela slutade utan dödsoffer.
I morse när jag kom körande från färjan hem till Uppsala var sikten god och solen sken som om den hade betalt, men vägen var hal som bara den. Och ändå körde folk i 110 och mer! Snälla, gör inte om det! Halt väglag och dålig sikt är normalt på vintern, och det är vi som får anpassa oss efter vädret, inte tvärtom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar