fredag 3 december 2010

Jag -en blivande mediababe?

Skulle inte tro det. Troligen är jag för gammal, för vanlig och för privat för att platsa som en sådan. Men det är rätt intressant att läsa om Jacqueline Kothbauers nya bok i Aftonbladet. Hon tror på fullt allvar (?) att ALLA kommer att ha en egen blogg i framtiden, och inte bara en facebooksida.
Hennes bok ger tydligen tips på hur man använder bl a en blogg för att nå framgång... Jag tycker detta är intressant speciellt för att jag den senaste tiden tycker mig ha sett en del motsatta tongångar i media: att bloggandet kommer att minska, eller att vi åtminstone kommer att sluta skriva om våra privatliv. Få se vem som har rätt...

En helt annan sak: Jag vet att många ännu undrar över hur vi har det efter branden i huset i måndags kväll. Jag kan lugna alla oroliga med att vi har det rätt så bra. Trötta är vi förstås, dels för att det varit så mycket praktiskt att ordna med, och så förstås på grund av chocken... De första av våra möbler har vi fått tillbaka efter saneringen idag, och personalen på saneringsföretaget Relita har verkligen varit fantastiska så här långt. Wow, vilka människor! Varje gång jag har med dem att göra så undrar jag om de har gått charmkurs och fått lära sig att vara snälla mot människor som förlorat sina hem? Troligen, eller så har företaget lyckats samla på sig alla snälla flytt- och renoveringskillar som finns i detta land...

3 kommentarer:

  1. Någon där uppe tycker om er och skickar rätt människor tror jag :D

    SvaraRadera
  2. Hej Vivianne,
    Vad kul att du hade fångat upp nyheten om boken "Mediababe". Jag fastnade för det du skrev om att vara för gammal och privat för att kunna bli en mediababe.

    Boken bygger på två grundstenar.

    1. Enda poängen med att synas i media är att lättare få jobb, kunder till sitt bolag/butik eller anhängare/medlemmar om man driver en frivillig rörelse. Det bör finnas ett tydligt SYFTE med att du möter människor och det är något ni har ömsesidig nytta eller glädje av.

    2. Bloggandet peakade redan år 2006. I sin första tappning där alla slängde upp bilder på barnen, hunden och semestern. Precis som de första hemsidorna i mitten på 90-talet. Som synes slutade vi inte publicera oss på nätet för det. Istället kom sociala medier och det blev en självklarhet för snart alla vuxna att ha en egen sida på nätet. Där man förmedlar information om sig själv och kommunicerar med sitt nätverk.

    Jag ser tydligt att detta är den andra vågen. Ett antal individer arbetar redan på ett medvetet sätt med den tredje vågen. Den innebär att jag utgår från vem jag är, vad jag vill och vem jag behöver nå eller få kontakt med för att förverkliga det. Ett nytt jobb eller starta eget eller något annat.

    Tänk bara på alla unga som har svårt att komma in på arbetsmarknaden. De duktigaste kommer redan nu att bli duktiga att presentera sig själva för potentiella arbetsgivare. Jag vill att alla skall ha den möjligheten. Därför ägnar jag ett helt kapitel åt att detaljerat beskriva hur man gör. Dessutom intervjuar jag ett HR-proffs, Karin Ulfhielm, som arbetar som personalchef i femton år. Tillsammans ger vi alla som är sugna på ett roligt arbetsliv en prakisk verktygslåda för att åstadkomma det.

    Och Vivianne, i samhället liksom på nätet finns det människor i alla åldrar. Du är aldrig för gammal för att möta människor. Huvudsaken är att ni har något av gemensamt intresse att utgå ifrån. DÄRFÖR kan vem som helst bli en Mediababe. Läs gärna mer på mediababe.se eller gå in på Facebook-sidan så får du en bättre uppfattning.

    Ha det gott
    Jacqueline Kothbauer,

    författaren till "Mediababe- nio steg till framgång med hjälp av media"

    SvaraRadera