torsdag 1 december 2011

A Dangerous Method

Som jag nämnde tidigare, så blev jag bjuden på bio i fredags. Jag och min biokompis såg A Dangerous Method, filmen om Freud, Jung och Sabina Spielrein.Jag ville vänta några dagar med att recensera filmen, så att jag hunnit smälta intrycken. För det var inte en film som lämnar någon oberörd, skulle jag tro. Det är heller inte en film jag förbehållslöst rekommenderar: den är långsam för det mesta, med massor av prat, och vad annat kan man vänta sig av en film om psykoanalysens fader. Men sånt gillar jag! Sen bör du nog vara förberedd på en del starka scener, eftersom fröken Spielrein gillade att få smisk. Det är alltså ingen film jag rekommenderar att du ser tillsammans med vare sig söndagsskoleklassen eller dina egna barn ;-).
Ok, nu har jag varnat dem som varnas bör, så låt mig nu säga att jag verkligen hoppas att Kiera Knightley får en Oscar för sin rollprestation. Jag vill inte avslöja för mycket, men hon var helt otrolig i början av filmen då hon fick sina galna utbrott. Det kan inte beskrivas, det måste ses. Jag kan inte för mitt liv fatta hur hon lyckades göra det hon gjorde med sitt ansikte, och med hela sin kropp. Ångesten kändes ända ner i tårna på oss som satt i biosalongen, och prasslet av godispåsar upphörde nog helt för en liten stund.
Fassbender och Mårtensen var riktigt bra de också, men Kiera imponerade helt klart mest av alla, och jag som läst en del psykologi både när studierna krävt det och även för mitt höga nöjes skull när jag var yngre, blev faktiskt inspirerad att uppfriska minnet lite grann. Kanske är det dags att läsa några biografier om herrarna Freud och Jung eller så. Återkommer eventuellt till det om jag hittar något läsvärt.
I övrigt är det länge sedan jag skrivit om mitt läsande över huvud taget, och det beror inte på att jag inte läser, för det gör jag. Massor. Det senaste året har jag avverkat dussindeckare och kärleksromaner i sådan takt att det inte är värt att berätta om. Det går verkligen i perioder vad jag läser, och nu har det varit mest böcker av typen: rensa hjärnan, koppla av, tänk inte.

1 kommentar:

  1. Hej Vivianne! tack för din hälsning hos mig! Ha en skön helg!
    Kamomilla

    SvaraRadera