torsdag 10 november 2011

I natt kommer vintern

...eller kanske inte. Det är fortfarande plusgrader här. Men jag ska i alla fall bjuda mina svenska vänner (och alla er andra) på lite finsk musik. Tyvärr hittade jag i hastigheten ingen live-inspelning av vettig kvalitet. Låten heter så: I natt kommer vintern, och artisten Mikko Kuustonen är känd för de allra flesta finländare. Han är förresten den första finländare som utnämnts till goodwill-ambassadör för FN.
Jag såg honom spela live på ett Café i Jakobstad när jag var 15 år, och har varit ett fan ända sedan dess.. Texten är underbar, och jag skulle egentligen behöva översätta den, men det orkar jag inte ikväll. Den handlar i alla fall om ensamhet, längtan och att vänta på någon man älskar.
En stor skillnad mellan finsk och svensk modern musik är annars att texterna oftast säger såå mycket mer på finska -det är ren poesi! Det finns ju några svenska artister som berättar en historia i sina låttexter, men de når sällan en bred publik... Väldigt många populära finska artister/band skriver låtar med en hel historia i. Det gillar jag!

1 kommentar: