tisdag 12 juli 2011

Semestertankar


Rätt ofta får jag frågan från folk jag möter: "Får du någon semester i år?"
Vanligen är det en artig fråga de ställer mest för att det är sådant man ska konversera om, men visst finns där underförstått en inställning om att som egenföretagare sliter och släpar man och är aldrig ledig. Och för många är det kanske så... Men de som känner mig väl vet att jag valt en helt annan väg. Jag jobbar mindre än de flesta jag känner, och upphör aldrig att imponeras över alla fantastiska kvinnor runt omkring mig som klarar av att bolla med dagis, jobb, fritidsaktiviteter, hem och matlagning i en salig röra. Wow, vilken prestation!
Så ja, visst ska jag ha semester i år oxå, men mest för att lugna alla som oroar sig över att jag kanske inte får någon ;-). För egentligen vet jag inte riktgt vad jag ska ha semester från... Vi lever vårt liv i en skön lunk, och jag gör det jag vill när jag vill, och älskar det jag gör och de människor jag jobbar med.

Blev så glad när jag ringde en finsk kollega i förra veckan för att kolla upp en grej inför en utbildningsresa vi skall göra till Shanghai i nästa år i maj. Jag började med att fråga om ja ringde och störde henne i semestern, och hennes spontana svar var: "En tiedä mistä minun pitäisi oikein pitää lomaa?", dvs hon visste inte heller vad hon skulle ha semester ifrån... Precis så känner ju jag med!
Det var så kul att läsa Underbara Claras funderingar i senaste mama. Jag kan ju inte jämföra min situation med hennes, inte alls, men samtidigt fanns det beröringspunkter. Det ÄR provocerande idag att jobba hemifrån och att tänka utanför lådan. Undrar varför... Kanske handlar det om människans tydligen outsinliga behov av att kategorisera och passa in både sig själv och omgivningen i olika fack.
Hursomhaver, det är roligt med sommar. Här regnar det ikväll och det tycker jag är underbart, för då behöver jag inte ta itu med säckarna med planteringsjord som väntar i givakt utanför min entré... Kramar till er alla, semesterfirare såväl som sommarjobbare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar