torsdag 10 mars 2011

Sju hemligheter


Fantastiska sis har gett mig en utmaning att avslöja sju hemligheter om mig själv. Så spännande och så svårt! Till skillnad från henne så känner jag att jag är en person med rätt många hemligheter, men det vi har gemensamt är att hemligheterna för det mesta handlar om pinsamheter som vi inte har några som helst intressen av att avslöja. Men jag lovar att göra mitt bästa:
1. Jag är en lat människa. Om man med lat menar att jag avskyr rutinmässiga vardagsuppgifter och hellre ser en film, läser en bok eller fikar med en vän än städar och lagar mat. Mina barn kan hitta mig i drömmarnas värld och fråga: mamma, när äter vi? Sådana dagar blir det hämtpizza. En del undrar hur jag kan vara så galen att jag skaffar mig ett hus med nio rum och 260 kvadratmeter om jag inte vill städa. Min lösning: Städfirma + barn som vill ha veckopeng. Är jag hemsk? Nej, tycker inte det.
Dessutom får jag faktiskt husliga ryck mellan varven och då skurar jag från golv till tak.
2. Jag är konservativt religiös och politisk liberal. Låter underligt och inte helt med verkligheten överensstämmande när jag ser det på pränt, men i brist på bättre beskrivningar får det bli så. Jag har frekventerat allt från lutherska kyrkan, metodistkyrkan, baptist-, pingst- och missionskyrkor till Livets Ord. Har suttit en period i kommunfullmäktige i en österbottnisk kommun som representant för SFP och varit med och startat en lokalavdelning för Svenska Kvinnoförbundet (feministvarning!). Sympatiserar mellan varven med Kd här i Sverige men skulle troligen röstat på Obama om jag vore amerikan.
Sådärja, nu har jag i fem korta meningar lyckats med att skrämma upp/förvirra/irritera majoriteten av dem jag känner (välj lämpligaste alternativ). But hey, it's a free country, right...
3.Mitt BMI är normalt, men min fettprocent är sjukt hög och får läkare och personliga tränare att oroat höja på ögonbrynen. Ekvationen går inte ihop. När jag har sänkt fettprocenten till en hälsosam nivå kommer mitt BMI att ligga under 20 igen. So be it. Jag blir hellre en mager kärring än diabetiker med hjärt- och kärlproblem. Återstår bar att ta itu med följande hemlighet:
4. Precis som min utmanare knarkar jag socker i perioder. I stora mängder! I ett annat liv hade jag nog kunnat missbruka något mer allvarligt. Det är en av flera anledningar till att jag valt att helt avstå från alkohol. Läs mig rätt nu: jag har aldrig haft problem med alkohol, men jag inser att min personlighet är sådan att jag skulle ha kunnat ha det. Och eftersom jag över huvud taget inte förstår vår nordiska obsession vid sprit så vägrar jag numera konsekvent. I alla sammanhang. Vilket verkar väldigt provocerande på en del medmänniskor. Att trycka i sig 250 g Fazers blå på 25 minuter är av någon anledning mera socialt accepterat.
5. Jag hoppade av min universitetsutbildning på slutrakan med en nästan färdig magisteravhandling och startade mitt företag i stället. Det berodde dels på den fantastiska möjlighet jag fick, dels på att jag var lat (?) och dels på att jag tyckte det var själsdödande att syssla med akademiskt skrivande. Har jag någonsin ångrat mig? Nej, aldrig! Vare sig åren jag spenderade vid Åbo Akademi eller att jag hoppade av när jag gjorde. Kommer jag att vilja att mina barn gör likadant? Kanske inte, men jag hoppas att jag alltid uppmuntrar dem att följa sina drömmar.
6. Jag tycker inte att solbränna är snyggt på ljushyade människor. De flesta av mina vänner vet att jag undviker solen för egen del då jag lätt bränner mig. Vad de flesta inte vet är att jag faktiskt inte tycker att vi blir vackrare av att sola på det sätt som i synnerhet svenskar och norrmän gör, snarare tvärtom. Sorry, folks.
7. Jag läser kioskromaner för att rensa hjärnan. Ju sliskigare dess bättre (eller nja, inte riktigt. Det finns en gräns...). Hurra för machomän och damer i krinolin. Våpiga sjuksköterskor och snygga läkare med passionerade möten i linneförrådet. Superbra avkoppling. Men ve den karl som i verkligheten skulle försöka bete sig på det sättet mot mig. Han skulle åka på en propp!

Sådärja. Det var väl bra avslöjat :-). Ha en härlig dag allihop, och avslöja gärna lite egna hemligheter ni som känner er manade!

1 kommentar:

  1. Du gjorde det här så mycket bättre än jag! Känns lite mer avslöjande (på ett bra sätt) än min prydliga uppräkning!

    SvaraRadera