torsdag 23 december 2010

Sökes: Julstämning

Något som är viktigt för mig är att minnas tacksamheten. Det finns så otroligt mycket att vara tacksam för.
Jag har världens mest underbara man, snäll, tuff, rakryggad och omtänksam som ingen annan.
Jag har fyra helt fantastiska, begåvade, friska och snälla barn (jo, det är sant!). Alla vet ju vad syskongnabb och bråk innebär, att det är helt normalt och inte betyder att de inte älskar varandra. Men det underliga är att våra inte ens bråkar med varandra, utan faktiskt är varandras bästa vänner. Vad det kan bero på? Ja, inte vet jag, men jag skulle tro att det är en kombination av lyckade åldersskillnader och olika personligheter. Hur som helst är jag väldigt tacksam för det.
Vi är friska och trygga hela familjen, inga sjukdomar eller olyckor har drabbat oss i år, mer än tillfälliga, materiella utmaningar som inte spelar någon roll i längden.
Jag ska inom en månad få resa till Afrika, något jag drömt om sedan jag varit barn, och dessutom får jag min man med mig. Vi har inte gjort någon längre resa tillsammans och utan barn på de dryga 20 år vi varit tillsammans. Så oj vad jag ser fram emot det.
Vi bor i min favoritstad, i ett otroligt vackert hus och omgivna av underbara människor, och till våren får vi flytta in i vårt nyrenoverade hem igen. Så jag är väldigt tacksam. Många människor på vår jord har inget alls, och såhär års tänker jag mycket på det. (Om du går förbi Frälsis' eller någon annans julgrytor i år, gå inte bara förbi: snälla, stanna och skänk en slant!)
Jag är TACKSAM, verkligen, och när jag skriver ner allt det jag har att vara glad för så blir jag så lätt om hjärtat.
Men ändå lyser julstämningen med sin frånvaro. Jag lider av massiv hemlängtan. Det blev inte som jag hade tänkt i år, och om det inte vore för de fyra snälla barnen hade jag nog hoppat av julen helt denna gång. Nu får det bli som det blir, vi ska släpa in julgranen idag, plantera den i den nyinköpta julgransfoten och dekorera den med lånade prydnader. Eftersom jag inte har tillgång till min receptbok och inte riktigt lusten heller så blir det inte så mycket hemlagat till julbordet, men som tur är finns lådor och skinka att köpa i affärerna. Spotify bjuder på julmusik och det underlättar ju.... det ska nog gå bra detta (peppar mig själv)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar