tisdag 24 augusti 2010

Kaj Stenvall




Min absoluta favoritkonstnär, åtminstone om jag skall välja någon samtida, är Kaj Stenvall. Hans ankor har följt mig i snart två decennier, och nu när vi eventuellt börjar närma oss en flytt försöker jag ju rensa bland ägodelarna (here we go again, bara fem år sedan jag flyttade hela mitt bohag och min familj över pölen, och fyra år sedan den senaste flytten). Som tur är kommer vi ju inte att flytta så långt denna gång, bara till nytt boende i samma stad, och riktigt vilket boende det blir är i nuläget inte klart... Hur som helst, ni vet känslan när man ställer in sig på att börja om i ny lägenhet eller nytt hus. Visst vill man ju gärna rensa bort sina "onödiga" saker. Och sedan finns det sådant som får följa med i flytt efter flytt. De kanske inte är så användbara i vardagen, men det går bara inte att skiljas ifrån dem. Mina ankor hör till denna kategori. I flera år köpte/fick jag KAj Stenvalls väggalmanacka i julklapp -för övrigt den enda väggalmanacka jag någonsin gillat, för det finns väl i princip inget fulare i inredningsväg än en almanacka på en spik i köket?
Nåväl, det är väl ändå rätt okej att bära med sig resterna av några almanackor i flytt efter flytt... Jag läste nyss om en kvinna som kuskat sitt badkar på tassar land och rike runt. Hon ville uppenbarligen bada i just det badkaret var hon än bodde...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar