torsdag 29 april 2010

Premiär! 10 reasons to love Finland




Idag är det premiär för en ny serie här på min blogg. När jag flyttade från Finland så fanns det ju både något jag flyttade ifrån och något jag flyttade till. Men efter att ha bott "utomlands" (hihi, vet inte riktigt om Sverige kvalificerar sig för den benämningen, men ändå...) i fem år så finns det ju otroligt mycket, stort som smått, som jag uppskattar med mitt fosterland. Några av dessa saker och företeelser kommer jag att presentera här på min blogg, utan inbördes rangordning.
Först ut är den finländska glas-, porslins- och keramikindustrin. Inte förrän jag flyttade till Sverige insåg jag hur specifik den finländska designen är, den liknar ju verkligen inget annat! Jag uppskattar så de enkla, rena linjerna och den höga kvalitén.
Här presenterar jag ett litet urval:
Den ständigt kopierade mariskålen eller mariskooli som det till och med står på en del engelskspråkiga designsajter. Den har tillverkats som ett samarbete mellan Iittala och Marimekko i 40 år och är nu populärare än någonsin. Förebilden till mariskålen lär dock inte vara finsk utan tysk och ha tillverkats tidigare av bl a glasfabriken i Nuutajärvi. I min egen samling ingår ännu så länge bara denna gröna, lilla skål, men jag tänker samla dussinet fullt i olika färger och servera glass i dem!
Ingen som druckit te eller kaffe hemma hos oss har missat att vi gillar muminmuggarna från Arabia. Perfekt storlek för en ordentlig kopp kaffe är de. Vi har inte använt vanliga kaffekoppar på 15 år (är det någon som gör det nu längre?)
Nu hör jag att de håller på att förvandlas till riktiga samlarobjekt, så min bruna Sniff-mugg används inte längre som frukostmugg, då den har slutat tillverkas. Vi får väl se om den blir en riktig dyrgrip med tiden.
Sist med inte minst, mitt älskade Pentik. Dyrt som stryk men ack vilken ögonfröjd i både keramik och glas. Det lilla kakfatet är för övrigt fyllt med något som egentligen förtjänar ett eget inlägg: finländska småkakor, eller kex som vi skulle kalla dem där hemma. Jaffakex och barnens favoriter, de färgglada Karnevalkexen, fick följa med hem när vi senast kom från Finland. Och det vackra ljuset med tillhörande fat fick jag som gåva av en kollega när vi träffades på Åland för ett par veckor sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar